SOLLEFTEÅ MODELLJÄRNVÄGSKLUBB

Italienska filmteamet

Italienskt filmteam besöker Svartlien och reser mot Bodö i augusti 1963

 

I början av augusti 1963 besöker ett filmteam från Rom, fjällvärlden på sin väg mot Mosjöen och Bodö. Teamet bestod av 17 personer som skulle göra en turistfilm om fjällvärlden i Sverige och Norge. Resan sker med ”Italienexpressen” med avgång från Roma Termini kl. 13.55 och tar några dygn. Teamet har hyrt två CIWL-sovvagnar för sin resa. Efter ett dygns resa når man Hamburg Hbf, resan går över Puttgarden – Rödby F vidare till Köpenhamn H, därefter över Köpenhamn F till Malmö F sedan en nattresa mot Stockholm C. I Stockholm skulle man stanna över dagen för att ”titta” på stan. Vagnarna följde med ut till Hagalund över dagen, då de sedan sattes in i snälltåg 22 med avgång från Stockholm C 20.30. Två CIWL-konduktörer Roberto och Umberto, en för varje vagn följde med under resan. De skötte om att förse resenärerna med kaffe, the och enklare måltider. Pilsner och Spumante fanns det gott om bland filmutrustningen och resgodset. Efter dagsturen genom Stockholm i chartrad buss från Nyman & Schultz, steg man ombord på ”sina” vagnar igen. Där bjöds de på kvällsbuffé sedan tåget avgått från Stockholm C, resan gick över Uppsala C – Gävle C – Ockelbo mot norr. Tåget anlände till Långsele i rätt tid kl. 5.25 efter avgång 5.40 ankom 22:an till Forsmo kl. 5.58. Där byter tåget nr till 922 och byte av personal sker. Nu tog tågmästare Gilbert och konduktör Valfrid över tåget. Här blev det extra växling då CIWL-vagnarna gick sist i tåget,  tillsammans med WLABo4 till Bureåborg växlades de över till spår 3, sedan tillbaka med de två blå vagnarna till spår 4. Snälltåg 922 kom den här dagen att bestå av 7 vagnar, med en vagnvikt på 306 ton. Inga problem för Da-loket att dra 922:an upp mot Svartlien. I Tväråbäck möttes tågen 922 och Xt 97. Till Svartlien ankom tåget i rätt tid kl. 8.50. Här uppe skulle teamet vara och filma under dagen för att nästa dag resa vidare med Hurtigtog 562 mot Mosjöen. Tre vagnar skulle nu växlas ur, sovvagnen till Svartlien sattes över till spår 2. CIWL-vagnarna växlades via spår 1 till ”stallsticken”, där de skulle stå till nästa dag. Stins Bellvik tog emot och hälsade välkommen till Svartlien, han berättade att lunch väntade på Högfjällshotellet klockan 11.00, där hotelldirektör Olof Lyckevik välkomnade de långväga gästerna. Därefter skulle teamet ut på fjället med en guide från hotellet för att filma, vädret hade man med sig den här dagen, inga moln syntes till och det var +19 på förmiddagen. Det var något exklusivt över ett sådant besök i Svartlien. Så snygga vagnar hade nog aldrig varit här, sade lokmästare Herman Brumlin. Vagnarna vattnades och servades under dagen av konduktörerna med hjälp av lokmästaren, som kunde lite tyska, så det gick bra. Teamet fick med sig matsäck för eftermiddagen på fjället. Efter den intensiva dagen, var det middag på Högfjället klockan 19.00. Röding från trakten stod på menyn, med glass och varm hjortronsylt till efterrätt. Dans ordnades i rotundan på hotellet och baren var givetvis välbesökt. Vid ettiden bröt man upp och gick ner till vagnarna för att sova, men lite eftersnack blev det naturligtvis. På morgonen var det frukost på hotellet, och sedan var det dags att ta plats innan vagnarna skulle växlas ut. 922:an var i rätt tid så det blev lite jäktigt. Men allt fungerade normalt. Först ur med WLABo5-an till Svartlien, därefter växlades CIWL-vagnarna in sist i Ht 562. Lokbyte hade skett från Da till Di3. Banan mot Norge är bara elektrifierad till Svartliengruvan vid gränsen. Så trafiken över gränsen sker med diesel- eller ånglok. Till Mosjöen kom 562 kl. 10.36, där var det uppehåll ett dygn igen, innan färden fortsatte mot Bodö med Ht 451 kl. 15.28.

Kontakt


Email: info@smjk.se


SMJK.SE

© Copyright. All Rights Reserved.

Senaste uppdateringen 2020-12-14

Besök oss


Självklart går det bra att besöka oss!

Maila oss på vår kontaktmail så försöker vi svara så fort vi kan.