Året var 1963. Följ med på en resa genom Mellannorrland. Äventyr och kanske lite spänning i en värld som den var för 57 år sedan. Tågen var oftast bruna, rälsbussarna gul/orange. Det nya mötte det gamla, ångloken fick sällskap av T2, T43 och Z43 och Z65. De nya lyxiga 60-talsvagnarna, samtidigt med tvåaxliga personvagnar som rullade sista sommaren 1963. Tågen hade i Norrland D, Da, Dm, F, Hg, Ra och Ma på de elektrifierade linjerna. På sidobanorna såg man ånglok som B, E, E2, G2 och N2 samt dieselloken T2, T43. Ofta gick det ett persontågspar ut till kuststäderna med sovvagn till och från Stockholm C. Rälsbussarna var YBo6 – YBo8. Som växellok användes på elektrifierade bangårdar i huvudsak Ub, och på övriga ställen Z43 eller Z65. Du får göra en resa i tiden med malmtåg 9501 mellan Forsmo och Bureåborg efter N2 1521.
Du kan få en bild av hur det kunde vara på ett banarbete på linjen mot Bureåborg. Du får även en inblick i hur tågledaren arbetar, hur man planerar för lok och vagnars användning, normalplaner för tågens sammansättning, vilka vagnar som planmässigt går i vilka tåg. I och med att en av linjerna går till fjällvärlden i Svartlien, så sker lokbyte där för tågen mot Mosjöen, På NSB-sträckan används i stort sett endast Di3-lok (NOHABen), i godstågsparet 6735/6734 syns ibland ånglok type 63a (stortysken). I övrigt går det tre tågpar för resande, expresstågen 97 och 98, snälltåg 922 och 921 samt persontågen 2729 och 2730. Av dessa går de två första till och från Mosjöen.
I Bureåborg finns en hamn med båttrafik på Vasa med ”Korsholm III” och i skärgården med ”Bure Älv”, från Härnösand kommer ”Hernö II” ibland med turister. ”Bure Älv” ägs av Bureåborgs Trafik AB som även sköter busstrafik och lastbilstrafik inom staden, även hamnen ägs av samma företag. Hamnen har egen station med trafik med malm, trävaror, cement och olja. Här sköts skeppsklarering och stuveri från hamnkontoret, där Sten Havström är hamnkapten och Helmer Mudd hamnfogde.
Man kan följa med s/s ”Elisabeth” på en resa från Slite hösten 1962, det var inte någon lätt resa den gången. Du kan följa med snälltåg 922 med Gilbert Haraldsson som tågbefälhavare och hans konduktör Valfrid Lindman. Gilbert har dragspelet med för att spela lite på uppresan. Sedan är det repövning på Rävbergslägret, med allt vad det innebär. På den här tiden gick det mesta godset på järnväg, postvagnarna var bemannade med postiljoner. En stockholmsyngling Åke gör en resa genom tre länder under sommarlovet Norge – Sverige – Finland. Han har kontaktat Järnvägsstyrelsen och fått vederbörliga tillstånd att medfölja på dragfordon (lok). Allt detta och mycket mer kan du läsa om i boken Mellannorrland 1963!
Boken kostar 160 kronor inklusive frakt inom Sverige.
Beställ genom att betala 160:- till Sollefteå MJ-Klubbs Bg 5269 – 5905.
Ange Mellanorrland o glöm inte skriva namn o adress.
SMJK.SE
© Copyright. All Rights Reserved.
Senaste uppdateringen 2020-12-14
Självklart går det bra att besöka oss!
Maila oss på vår kontaktmail så försöker vi svara så fort vi kan.